Mi az ISO/IEC 20000?
Az ISO/IEC 20000 szabvány az informatikai kérdések kezelésére koncentrál. Segít a szervezeteknek hatékonyan javítani az informatikai szolgáltatások irányítását egy átfogó folyamat megközelítésén keresztül.
A Service Desk megközelítés felhasználásával a problémák osztályozásra kerülnek, ami segít a folyamatosan fennálló gondok és a belső összefüggések meghatározásában. A szabvány a rendszerek kapacitásával, a változtatások alkalmával szükséges irányítási szintekkel, a pénzügyi tervezéssel, a szoftverek kezelésével és elosztásával is foglalkozik.
Mire alkalmazható a rendszer?
Az adott rendszer követelményeivel, szolgáltatásaival, és annak változásaival és a rendszer teljesítmény/kapacitásának figyelemmel kísérésének tervezése által a szervezet informatikai szolgáltatásának sikerességét ISO 20000 rendszer alkalmazásával hosszútávon biztosítani tudja.
Az Informatikai szolgáltatásirányítási rendszer képes biztosítani mindent a szervezetek számára a Service Desk támogatásával a kialakított rendszer tervezéséhez és bevezetéséhez. A rendszer egyben egy technológiai semlegességet is nyújt az eredményes menedzselt szolgáltatások végrehajtásához és a nyomon követéséhez.
Az ISO/IEC 20000 egy olyan nemzetközileg elismert gyakorlatot kínál egy integrált folyamat megközelítésén keresztül, amelynek célja, hogy megfeleljen a vállalkozások és az ügyfelek elvárásainak. A végrehajtást olyan alapra tervezték, amely skálázható a nagy és kis szervezeteknél, vagy belső és külső ügyfeleknél egyaránt.
Mik az ISO/IEC 20000-1 regisztráció előnyei?
- segíti szervezete fejlődését, és teljesítményének növelését
- igazodik és keretet biztosít az ITIL módszertanhoz
- biztosítja a struktúrát az üzletmenet folytonossághoz és növekedéshez
- irányítja a fejlesztéseket a folyamatokban és szolgáltatásokban
Miért válassza az NQA-t?
- ügyfélközpontú USA-irányítottságú tanúsító program
- aláírt ügyféltámogatás képviselője
- szakértő és szakmailag felkészült ISO/IEC 20000 akkreditált auditorok
- partneri megközelítés, ahol nincsenek rejtett díjak vagy követelmények
Az ISO 20000 az elismert nemzetközi szabványok egyik csoportja az informatikai szolgáltatásirányítási rendszerekhez lett bevezetve 2005-ben irányelvek létrehozásához az informatikai rendszerek irányításában.
A szabvány felépítése és követelményei :
Első rész az ISO/IEC 20000-1 formális követelményrendszer. Segít a szervezeteknek a szükséges integrált folyamatok kifejlesztésében, hogy eredményes irányított informatikai szolgáltatásokat nyújtson az ügyfeleknek, illetve az első rész az a rész, amire a tanúsítvány vonatkozik. Hatókörébe a következő feladatok tartoznak:
- az irányítási rendszer követelményei
- a szolgáltatásirányítás tervezése és megvalósítása
- az új vagy megváltozott szolgáltatások tervezése és megvalósítása
- a szolgáltatásteljesítés folyamata
- kapcsolattartási folyamatok
- megoldási folyamatok
- felügyeleti folyamatok
- kibocsátási folyamat
A szabvány felépítése és követelményei :
Az ISO/IEC 20000 két alapvető részből áll.
Első rész az ISO/IEC 20000-1 formális követelményrendszer. Segít a szervezeteknek a szükséges integrált folyamatok kifejlesztésében, hogy eredményes irányított informatikai szolgáltatásokat nyújtson az ügyfeleknek, illetve az első rész az a rész, amire a tanúsítvány vonatkozik. Hatókörébe a következő feladatok tartoznak:
- az irányítási rendszer követelményei,
- a szolgáltatásirányítás tervezése és megvalósítása,
- az új vagy megváltozott szolgáltatások tervezése és megvalósítása,
- a szolgáltatásteljesítés folyamata,
- kapcsolattartási folyamatok,
- megoldási folyamatok,
- felügyeleti folyamatok,
- kibocsátási folyamat.
Második rész az ISO/IEC 20000-2 viszont egy útmutató, amely leírja a fejlesztéssel és gyakorlati kivitelezéssel kapcsolatos teendőket az első rész céljainak eléréséhez.
ISO 20000 nyilvántartás további előnyei:
Az ISO hírneve és az ISO/IEC 20000 szerinti informatikai szolgáltatásirányítási rendszer-tanúsítás nemzetközi elismertsége komolyan megnöveli vállalata tekintélyét. Az NQA/EMT által biztosított ISO/IEC 20000-1 tanúsítvánnyal bizonyítható az informatikai szolgáltatások minősége és megbízhatósága iránti elkötelezettségük a nemzetközi pályázatokon való induláskor vagy új üzletágak beindításakor.